Cursusinhoud
Doel:
Aan het eind van de cursus heeft de cursist inzicht en is zich bewust in wat oorzaken kunnen zijn van normafwijkend gedrag bij jeugdigen. De cursist weet met moeilijk gedrag om te gaan en begrip te tonen en kan een goed contact opbouwen met de jeugdgroep en mogelijke oplossingen voor problemen aandragen
Doel
De cursist weet wat de ontwikkeling van een puber zijn en wat een complexe thuis situatie kan veroorzaken. Hij kan daarin anticiperen. Hij/zij weet ook pubers met moeilijk gedrag die vragen om negatieve aandacht om te buigen in positieve aandacht en( daar waar nodig te verwijzen naar professionele hulp en of aan te melden bij het multidisciplinair overleg)
Inhoud
Om als jeugdboa problematische jeugdgroepen binnen je wijk of werkgebied succesvol aan te pakken wordt er nogal wat van je verwacht. Want, hoe kom je in contact met een jeugdgroep en wie benader je dan en hoe? De leden van een jeugdgroep hebben allen een bepaalde plaats en rol binnen de groep. De onderlinge verhoudingen en de rollen binnen een groep worden onder andere bepaald door de groepsdynamiek, de groepscultuur en de groepsdruk maar ook door persoonlijke factoren als de ontwikkeling van baby tot volwassene van een groepslid en de opvoeding/opvoedstijl waarmee hij/zij is opgegroeid. Daarnaast kunnen er groepsleden zijn die kampen met een stoornis of die een licht verstandelijke beperking hebben. Het is belangrijk om signalen die daar op duiden te herkennen en daar rekening mee te houden bij de benadering van die groepsleden.
Maar dan ben je er nog niet want je zult een band moeten opbouwen met de jeugdgroep om in contact te blijven en dat betekent investeren. Investeren door zichtbaar aanwezig te zijn voor een jeugdgroep en hen nuttige informatie te ‘brengen’. Laten zien dat je je afspraken nakomt en eerst veel ‘brengen’ voordat je wat kunt ‘halen’. Het is belangrijk om een overlastgevende jeugdgroep aan te pakken volgens een min of meer vaste methode; de methodische aanpak jeugdgroepen.
Verder is een goede communicatie en samenwerking/netwerken met de andere ketenpartners erg belangrijk. Zij moeten elkaar immers versterken en niet tegenwerken bij de methodische aanpak van jeugdgroepen. In je contacten met jeugdgroepen en je ketenenpartners speelt ook social media een belangrijke rol. Enerzijds om informatie makkelijk te brengen maar ook om informatie te halen.
In deze opleiding komen dan ook de volgende onderwerpen aan bod:
- Wat is een jeugdboa?
- Opvoedstijlen en gezinspatronen
- De ontwikkeling van het kind
- Opstellen actie-/projectplan
- Groepsdynamica
- Groepscultuur en groepsdruk
- Ketenaanpak, regie en borging
- Netwerken en sociale kaart
- Zorgmeldingen
- Social media
- Ondermijning
- Stoornisbeelden
- Licht verstandelijk beperkten
- Methodische aanpak jeugdgroepen
- Communicatie
- Gedrag
- Stress
De informatie over deze onderwerpen heb je nodig om in de praktijk een problematische jeugdgroep binnen je wijk of werkgebied op de juiste manier te benaderen en aan te pakken. Hoe je een overlastgevende jeugdgroep kunt aanpakken, leer je ook doordat je tijdens de opleiding een actie-/projectplan moet maken voor de aanpak hiervan wat je op de laatste lesdag presenteert aan je medecursisten en docent. Je plan goed kunnen presenteren is belangrijk omdat je in de praktijk jouw leidinggevende en bijvoorbeeld de wethouder ook enthousiast moet krijgen voor je projectplan.
Insteek/ benadering
De opleiding vindt in kleine groepen plaats van maximaal 10 personen. Door de beperkte omvang van de groep is er voldoende tijd om van medecursisten te leren hoe zij werken als jeugdboa binnen hun wijk of werkgebied. Daarnaast kan er zo voldoende aandacht worden gegeven aan de uitleg over en de begeleiding bij het maken van een actie- en projectplan en is er op de laatste lesdag voldoende ruimte voor de presentatie van de individuele actie-/projectplannen. De docent beoordeelt die presentatie en bepaalt of dit al dan niet met voldoende resultaat is gedaan.
Voor wie?
De opleiding is bedoeld voor iedereen die werkzaam is als boa in Domein I (openbare ruimte) al dan niet met het taakaccent ‘jeugdboa’.
Voor deelname aan deze PHB module is een BOA getuigschrift of aanstelling als buitengewoon opsporingsambtenaar vereist. Opleidingsniveau: MBO-3.
Cursusduur en -tijden:
37,5 contacturen.
|