Cursusinhoud
Na deze opleiding heeft u kennis van de werking van het bestuursrecht in het algemeen. U heeft voldoende kennis van de mogelijkheden die een bestuursorgaan heeft om bestuurlijke sancties op te leggen. U bent in staat om als toezichthouder een bijdrage te leveren aan de bestuurlijke handhaving van de wet- en regelgeving binnen uw taakveld. U bent in staat om bij die handhaving over te schakelen naar strafrechtelijke handhaving en om bestuurlijke handhaving naast strafrechtelijke handhaving plaats te laten vinden. Een en ander conform het handhavingsbeleid van uw bestuursorgaan.
Na deze opleiding bent u in staat om een professioneel handhavingsgesprek te houden. U bent daarbij in staat om frustratieagressie te de-escaleren op een niveau dat hoger ligt in de BOA basis, de PHB BOA en de HTV-opleiding. U bent daarbij eveneens in staat om grensoverschrijdend gedrag te de-escaleren door dat gedrag op professionele wijze te begrenzen. De laatstgenoemde vaardigheid maakt geen deel uit van de eindtermen van de hiervoor genoemde opleidingen. U kunt straks beide communicatieve vaardigheden inzetten om beide veel voorkomende vormen van agressie te de-escaleren en daarbij bent u in staat om uw eigen spanning te reguleren.
Na deze opleiding heeft u kennis van de misdrijven die u beschermen tegen agressie en geweld. U bent in staat om een kwalitatief goed proces-verbaal van bevindingen van op te maken van deze delicten in het geval u daarmee wordt geconfronteerd. U bent tevens in staat om een proces-verbaal van aanhouding op te maken naar aanleiding van een aanhouding wegens deze feiten.
Inhoud
Het gemeentebestuur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de publieke ruimte binnen de gemeente. Het handhaven van wetgeving is één van de middelen om die kwaliteit te waarborgen. De gemeente handhaaft preventief door communicatie, stimulering en toezicht. Daarnaast handhaaft de gemeente repressief door het toepassen (of het dreigen daarmee) van bestuursrechtelijke sancties en/of het opleggen van strafrechtelijke sancties. De primaire doelstelling daarvan is om de geschonden wettelijke norm te herstellen of om toekomstige normschendingen te voorkomen.
Gemeenten handhaven in toenemende mate met bestuursrechtelijke middelen. Dat geldt ook voor overtredingen met betrekking tot overlastfeiten in de publieke ruimte. Daarmee neemt de gemeente haar verantwoordelijkheid en kan zij daarin geheel zelfstandig haar eigen handhavingsbeleid bepalen en ook uitvoeren.
Voor het toezicht in de publieke ruimte beschikt de gemeente over handhavers. Die gemeentelijke handhavers in de publieke ruimte zijn in de regel buitengewoon opsporingsambtenaar in domein 1, maar zij zijn in de eerste plaats bestuurlijk toezichthouder. Om goed te kunnen functioneren is het nodig dat zij beschikken over voldoende kennis van het strafrecht en zeker ook van het bestuursrecht. Bovenal is het van belang dat die handhaver beschikt over professionele communicatieve vaardigheden. Die vaardigheden voorkomen escalatie en creëren draagvlak voor de gekozen handhavingsoplossing. Wanneer een situatie, ondanks alle de-escalerende inspanningen, toch escaleert en de handhaver overgaat tot het aanhouden van de verdachte wegens een misdrijf dat tegen hem werd gepleegd, dan moet hij in staat zijn om daarvan een proces-verbaal op te maken. De handhaver leert in deze cursus zijn/haar optreden te zien in een breder verband.
Insteek / Benadering
In deze opleiding leert de handhaver:
• de plaats en werking van het bestuursrecht binnen het Nederlandse recht
• wat de bevoegdheden van de toezichthouder zijn
• wat de bestuurlijke sanctiemogelijkheden zijn van de gemeente
• hoe strafrechtelijk handhaven samen kan gaan met bestuursrechtelijk handhaven
• hoe die vanuit toezicht overschakelt naar het strafrecht en wanneer dit aan de orde is
• hoe bestuurlijk handhaven werkt in juridische en praktische zin
• hoe hij/zij een proces-verbaal van bevindingen en van de aanhouding opmaakt inzake de misdrijven omtrent agressie en geweld
• hoe hij/zij een handhavingsgesprek houdt
o waarbij het optreden niet reflexmatig is maar bewust en met inzet van de meest effectieve gesprekstechniek
o hoe je daarbij frustratieagressie en grensoverschrijdend gedrag kunt de-escaleren (die laatste vorm van agressie is geen onderdeel van de bestaande landelijke eindtermen)
o hoe je daardoor de relatie op lange termijn weet te behouden zonder daarvoor concessies te doen op de inhoud.
Het is duidelijk dat handhavers in de publieke ruimte er niet in de eerste plaats zijn om recht te doen door te straffen bij het overtreden van de regels. De doelstelling is ongewenst gedrag te veranderen of te voorkomen en gewenst gedrag te stimuleren. Er zijn effectieve methoden om gedrag te beïnvloeden. Er is een veelheid aan onderzoek en inzichten en deze worden ook intensief en met succes toegepast in deze opleiding. Handhaven is veel meer dan het toepassen van bevoegdheden. De handhaver leert in deze opleiding zijn/haar optreden te zien in een breder verband.
De opleiding wordt afgesloten met een theorie-examen dat is geënt op bestuursrecht/bestuurlijk handhaven en de misdrijven tegen de ambtenaar.
Voor wie?
Deze opleiding is speciaal voor handhavers die de BOA-basisopleiding en de modules in de PHB(deels) hebben gevolgd of een HTV-opleiding hebben gevolgd en die ingezet worden als brede handhaver in de publieke ruimte bij de gemeente.
Opleidingsniveau: MBO-3
Vooropleiding: Boa Basis of HTV
Cursusduur en -tijden:
49 contacturen.
|